Flexibiliteit in een vast kader is het belangrijkste kenmerk van de SaKS poule. Het geeft ambulante leerkrachten de kans meer voor SaKS te betekenen dan gaten in het rooster vullen. SaKS poulers Quinda Vader en Ivan Eugster vertellen.
Ivan Eugster (24): “Ik sta dit jaar voor het eerst als zelfstandig docent voor de klas. Mijn stagebegeleider adviseerde mij eerst diverse scholen mee te maken, alvorens een definitieve keuze te maken. De SaKS poule bood mij die vrijheid. Ik sta nu min of meer vast op drie locaties. Volgend jaar hoop ik weer andere ‘SaKS-smaken’ te proeven en misschien nog meer te rouleren. Ik zie dit als leuke start van mijn carrière. Wat de toekomst brengt, zien we dan wel weer.”
“Ondertussen heb ik ook een vakstudie muziek afgerond. Ik wil graag mijn collega-docenten enthousiasmeren om met hun kinderen muziek te maken. Ik kan ze daarin begeleiden. Zo’n rol wordt verwacht van de SaKS poule: draag jouw kwaliteiten uit. Eén ding is zeker: ik wil blijven leren. Ik ben al aan het nadenken: wat komt er na de muziek? Het is mooi - en best bijzonder - dat je die kans krijgt binnen een invalpool.”
Quinda Vader (42): “Ik ben veertien jaar docent geweest op een Amsterdamse basisschool, maar een druk gezinsleven en het woon-werkverkeer Alkmaar-Amsterdam braken mij op een gegeven moment op. Ik zocht in Alkmaar naar de mogelijkheid om in te vallen, maar de onzekerheid van een nulurencontract vond ik te groot. Toen SaKS mij polste over hun nieuwe SaKS poule, waar invalkrachten voor een vast aantal uren in dienst worden genomen, sprak mij dat meteen aan.”
“Door deze opzet voel ik mij als invaller geen passant. Natuurlijk, ik word nog steeds her en der ingezet op scholen, maar daarnaast ben ik onderdeel van de SaKS poule en de SaKS-organisatie. Als SaKS poule willen we onze kennis en ervaring delen met de scholen. Daarover zijn we in gesprek met de directeuren. We zien veel op de locaties en kunnen ‘best-practices’ aandragen. Zo werk ik net zo goed aan mijn eigen ontwikkeling. Voor mij is dit nu de ideale oplossing. Ik heb ook een lunchroom, Kowalski, in de Alkmaarse binnenstad.”
Onze ontdekkingstocht naar het onderwijs van de toekomst levert prachtige verhalen op.
Deze delen we via ons eigen online magazine.
Wil je de magazines periodiek in je mailbox ontvangen? Dat kan.