26 augustus 2021

Demissionair minister op de stoel van schoolbestuur

Anne Bruggeman, voorzitter College van Bestuur
Anne Bruggeman, voorzitter College van Bestuur

In de eerste week van een fris en nieuw schooljaar kwam de start ook in het teken te staan van iets anders dan lesgeven: het salaris van personeel op een deel van de Nederlandse scholen. Hoe een tijdelijke en selectieve loonimpuls afwijkt van de visie en werkwijze van SaKS? Dat vraagt om een beschouwing van Anne Bruggeman, Voorzitter College van Bestuur.

Dit was het nieuws

Op dinsdag 21 augustus maakte het Ministerie van Onderwijs bekend dat 15% van de scholen in Nederland hun personeel een tijdelijke loonsverhoging moeten geven. Scholen waar zij uitdagingen verwachten komen hiervoor in aanmerking. Één van deze uitdagingen is het vinden en aanhouden van leerkrachten op deze scholen. De loonsverhoging houdt twee schooljaren aan en is een verhoging van minimaal 5% tot maximaal 8% van het loon. Leerkrachten, medewerkers en schoolleiders ontvangen de tijdelijke loonsverhoging.

'Hè?'

Vroeg op de ochtend knipperde Anne Bruggeman, Voorzitter College van Bestuur, nog eens goed met haar ogen. Las ze dit nu echt? Een beloning voor een klein deel van het personeel van SaKS, waarbij niet gekeken wordt naar kwaliteit en professionaliteit, maar enkel naar de locatie. ‘Als bestuur zetten wij in op intrinsieke motivatie, waarbij relatie, competentie en autonomie centraal staan. Dat er dan enkel een externe prikkel gegeven wordt in de vorm van geld, kan ik als bestuurder niet rijmen met onze visie en voelt daarom alsof we een deel hiervan moeten verloochenen.’’

De maatregelen zijn zonder overleg met onderwijsinstellingen gemaakt en geven besturen en scholen niet de mogelijkheid om de uitdagingen die juist zij zien, anders aan te pakken. ‘’Leerkrachten vinden, is een structureel probleem voor het gehele onderwijs. Willen we dit aangaan, dan is het nodig om in te zetten op de onderwijskwaliteit op iedere school. Ik denk hierbij aan de ontwikkelmogelijkheden en professionalisering van leerkrachten. En aan het verzorgen van goede werkomstandigheden als een goed schoolgebouw, fijn binnenklimaat, uitdagende materialen en ondersteuning waar nodig. Besteed zaken uit, zodat de leerkrachten zich enkel kunnen focussen op wat ze in hun mars hebben en het verschil mee maken, lesgeven.’’

Diversiteit

14 verschillende scholen, 14 verschillende uitdagingen. Sommigen scholen ontvangen al meer geld. Een school die deze extra stimulans niet ontvangt kan hierdoor genoodzaakt zijn om grote klassen te vormen, waarmee weer andere uitdagingen ontstaan. Dat iedere school, locatie en leerlingenpopulatie zijn eigen uitdagingen heeft, dat weten leerkrachten als geen ander. ‘’Ik verwacht daarom dat het bij leerkrachten voor ongemakkelijkheid gaat zorgen. Zij werken op een school vanwege een bepaalde passie en interesse. Ik mag hopen dat ze niet zitten te wachten op ongelijkheid in beloning.’’ Dat leerlingen, ouders en leerkrachten in de berichtgeving de stempel ‘’achterstandsscholen’’ ter ore komt vindt Anne kwalijk. ‘’Je labelt een groep in Nederland verkeerd en creëert een selffulfilling prophecy. We hebben ook geen normale scholen of voorsprongscholen.’’

Wat is de uitdaging dan wel?

‘’Het is voor iedere school van belang om het lesgeven en de onderwijskwaliteit centraal te stellen. De lesdag hoort niet in het teken te staan van zaken eromheen. Ik pleit voor een goede facilitering zoals een gastvrouw die dezelfde taal spreekt, een conciërge of een administratief medewerker op iedere school en voor iedere bouw voldoende ondersteuning in de vorm van onderwijsassistenten. Hoe mooi is het als je een school binnenloopt en daar een bont gezelschap tegenkomt? Het onderwijs wordt rijker als we naast leerkrachten zorgen voor een diversiteit aan vakmensen, die mede zorgen voor een brede ontwikkeling van kinderen.''

‘’Deze tijdelijke loonsverhoging is geen oplossing. Een leerkracht gaat dan om de verkeerde redenen op een school werken en vertrekt misschien na twee jaar weer. We nemen graag weer zelf plaats op onze bestuurlijke stoel, de verantwoordelijkheid hiervan die ligt bij ons. Het is tijd om samen te investeren in het interessant houden van het vak en de leerkrachten er voor de kinderen te laten zijn.’’

Deel dit artikel

Meer lezen? Misschien vind je dit ook interessant

Blijf op de hoogte

Onze ontdekkingstocht naar het onderwijs van de toekomst levert prachtige verhalen op.
Deze delen we via ons eigen online magazine.

Wil je de magazines periodiek in je mailbox ontvangen? Dat kan.

Uiteraard gaan we op een correcte wijze om met je persoonsgegevens. Hoe? Dat lees je in het privacy statement.