16 februari 2018

Hoe bouw je de school van de toekomst

Peter Zomerdijk, Gebouwenbeheerder SaKS
Peter Zomerdijk

SaKS pioniert in nieuwe onderwijsmethoden. We bewegen van het klassikale onderwijs naar het "open" leren. Dit vraagt om aanpassingen in onze gebouwen. Samenwerken en flexibiliteit zijn de uitdagingen. Peter Zomerdijk, gebouwenbeheerder bij SaKS, vertelt er alles over.

Bouwteam

"Op dit moment lopen er een aantal nieuwbouw- en verbouwprojecten", vertelt Peter. "In elk project is een speciaal bouwteam actief. Iedere school is immers anders en heeft zijn eigen wensen die je terug wilt zien in het gebouw en in de inrichting. Het team bestaat uit verschillende specialisten: afgevaardigden van de school, een procesbegeleider, de onderwijskundig adviseur en natuurlijk de architect. Zo brengt ieder expertise in."

Centraal Hart

Hoe gaan de nieuwe gebouwen er straks in grove lijnen uitzien? "Je zou uit kunnen gaan van gebouwen van twee verdiepingen", legt Peter uit. Via het zogenaamde "centrale hart" kan iedereen de school binnenkomen. Dit is dé ruimte om elkaar te ontmoeten, zowel ouders, kinderen als de leerkrachten. Peter: "In het centrale hart zien we bijvoorbeeld een toneel en een grote tribunetrap voor ons. Je kunt daar allerlei vieringen, voorstellingen en andere grote bijeenkomsten houden. Leerlingen kunnen er bewegen, spelen of worden voorgelezen."

Daarnaast willen we hier ook mogelijkheden voor een keuken en een koffieruimte. Zo kunnen scholen ook hun functie als 'middelpunt in de wijk' vervullen om ouders en mensen uit de buurt naar school te trekken. Via het centrale hart kun je doorlopen naar de peuteropvang, onderbouw, middenbouw en de bovenbouw.

Leerpleinen zonder muren

In het nieuwe onderwijs staan gepersonaliseerd leren en samenwerken centraal. Peter: "In de open leerpleinen met daaromheen verschillende groepsruimtes kunnen leerlingen in diverse werkvormen werken." Het ene moment krijgen ze hier instructie met de niveaugroep, het andere moment werken ze projectmatig samen met andere leerlingen. Dit stimuleert het groepsdoorbrekend onderwijs. Peter: "De vaste muren willen we tot een minimum beperken. Met flexibele wanden scheiden we indien noodzakelijk de instructieplekken deels af. Het gaat om verbinding, maar ook om overzicht. De scheidingswanden wil je makkelijk kunnen inzetten als dat nodig is."

Flexibel meubilair

Een ander belangrijk punt is het meubilair. Peter: "We komen er steeds meer achter dat je het meubilair niet los kunt zien van het ontwerp van de nieuwe scholen. Daarom kijken we nu al naar de mogelijkheden. We willen bijvoorbeeld meubilair waarin leerlingen geconcentreerd kunnen werken. Maar ook knusse zitplekken om met een groepje te werken. En meubilair met slimme ruimtes voor computers. We overwegen zelfs om bureaufietsen aan te schaffen, om de beweeglijkheid van kinderen ruimte te geven! Wat vooral heel belangrijk is, is dat het meubilair verschuifbaar en flexibel is. Daar kijken we naar."

Nooit klaar

Peter: "Nieuwe huisvesting ontwikkelen we op basis van onze toekomstvisie. We weten natuurlijk niet precies hoe die toekomst eruitziet. Daarom ontwikkelen we nu gebouwen die zo flexibel zijn dat ze de maatschappelijke en organisatorische veranderingen van de toekomst aankunnen. In die zin is het bouwen nooit klaar."

Deel dit artikel

Meer lezen? Misschien vind je dit ook interessant