10 december 2018

Lerarentekort leidt tot vierdaagse schoolweek. Speelt dit ook bij SaKS?

Helma van der Hoorn, bestuursvoorzitter van SaKS, vertelt hoe het zit,
Helma van der Hoorn, bestuursvoorzitter van SaKS, vertelt hoe het zit

Je hebt het vast gehoord of gelezen. Sommige schoolbesturen willen bij nood een vierdaagse schoolweek inzetten vanwege het lerarentekort. Hoe gaat dat eigenlijk bij SaKS? Helma van der Hoorn, bestuursvoorzitter van SaKS, vertelt hoe het zit.

Helma: “Wij hebben op dit moment voldoende leraren in dienst. Ik denk dat dit komt omdat we een aantal dingen goed doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn. We zijn vernieuwend in onderwijsland, we kijken serieus naar wat sollicitanten willen én we hebben een flexibele poule die zekerheid geeft."


Samen ontdekken hoe het anders kan

Helma: “Ik geloof dat we leraren aan ons binden omdat we allemaal vanuit dezelfde passie werken. Sámen werken we aan het onderwijs van de toekomst om leerlingen de ruimte te geven om te worden wie ze zijn. Nieuwe ideeën en veranderingen vanuit vakmensen in scholen zijn daarbij noodzakelijk. Onze magazines staan inmiddels vol met goede voorbeelden hiervan. Neem bijvoorbeeld de leerpleinen en het bewegend onderwijs. Leraren die onze visie delen weten SaKS daarom steeds beter te vinden.“

Kijken naar wat kan

Ze vervolgt: “Daarnaast kijken we naar wat sollicitanten willen en of wij daar plek voor hebben. Daar zijn we creatief in. Wil je als zij-instromer aan de slag en pas je bij SaKS, dan kijken we of dat kan. Ben je een goede onderwijsassistent, maar zit je nog in je deeltijdopleiding, dan ook zoeken we ruimte als er een match is. We richten ons op kwaliteiten en talent. En op wat wél kan. Zo namen we onlangs al veel nieuwe collega’s aan.

Flexibele poule met zekerheid

Helma: “Flexibiliteit en zekerheid zijn de basis van onze SaKS poule. SaKS neemt leraren die invallen aan onder dezelfde arbeidsvoorwaarden als reguliere krachten. Je hebt dus een contract voor een vast aantal dagen en geen nulurencontract. Als je niét hoeft in te vallen, kun je je professionaliseren en loopt je contract gewoon door. Soms zetten we mensen in op activiteiten die de kwaliteit van de scholen verbeteren: de SaKS poulers bespreken hun observaties dan bijvoorbeeld. Wij vinden de frisse blik die de leraren uit de poule hebben heel waardevol. Zij kunnen collega’s goede adviezen geven en daar maken we dankbaar gebruik van. Hierin waarderen en stimuleren we eigen ideeën. Dit zorgt voor wederzijds vertrouwen.”

"Als leraar in de SaKS poule ben je een volwaardige collega en investeert SaKS in jouw talent. Je komt in aanmerking voor coaching, hebt toegang tot de SaKS Academie en je deelt je ervaringen tijdens intervisiebijeenkomsten. Zo kun je jezelf blijven ontwikkelen."

Helma besluit: “We staan en gaan voor onze visie. Dat betekent dat we soms ook eigenwijs zijn en lef tonen. Zowel in ons onderwijs naar leerlingen als in ons personeelsbeleid. Dat valt op. Ik denk dat dit leraren met hart voor hun vak, raakt. We merken dat leraren daarom heel bewust de keuze voor SaKS maken. “

Deel dit artikel

Meer lezen? Misschien vind je dit ook interessant

Blijf op de hoogte

Onze ontdekkingstocht naar het onderwijs van de toekomst levert prachtige verhalen op.
Deze delen we via ons eigen online magazine.

Wil je de magazines periodiek in je mailbox ontvangen? Dat kan.

Uiteraard gaan we op een correcte wijze om met je persoonsgegevens. Hoe? Dat lees je in het privacy statement.