13 december 2017

‘Vernieuwing begint bij de leerkracht’

Igor Verettas, Manager Onderwijs & Ontwikkeling
Igor Verettas
i.verettas@saks.nl

Als iemand hoort te weten welke kant het onderwijs bij SAKS op moet gaan, dan is het wel Manager Onderwijs & Ontwikkeling Igor Verettas. Tijd voor een goed gesprek. “Het liefst lever ik blije kinderen af.”

'Je kunt de meest bevlogen verhalen over onderwijsvernieuwing houden, als je niet de ruimte geeft aan leerkrachten in hun werkomgeving, dan komt er niets van terecht. Igor is stellig over de rol en betekenis van de ‘experts voor de klas’.

Heb het lef

“Als we graag willen dat leerlingen onderwijs op maat krijgen en 21e eeuwse vaardigheden aanleren, dan moeten we vertrouwen op de autonomie van de leerkracht. Niet voor niets dagen we hen uit met het jaarplan: ‘heb het lef, pak de ruimte. Daarbij kunnen ze rekenen op onze ondersteuning. Zo stimuleren we leergemeenschappen en reiken wij hulpmiddelen aan voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Eigen portfolio

Igor ziet al veel mooie staaltjes van vernieuwing in de praktijk van SaKS opbloeien. De manier waarop bij verschillende scholen het onderwijs meer op een thematische en integrale manier wordt georganiseerd. En de flexibiliteit die het moderne schoolgebouw en toepassing van ICT-middelen daarbij bieden. Of de leerling die zijn eigen portfolio opbouwt en daarover in gesprek gaat met de docent.

Keurslijf

“Het ontwikkelen van de zelfstandigheid van het kind vind ik erg belangrijk. Hoe gek is het dat we in het onderwijs kinderen in Groep 1 en 2 heel vrij en speels hun talenten laten ontplooien en daarna met een keurslijf op de proppen komen. Om maar te zwijgen over de middelbare school, waar dat nog een graadje erger wordt. Er zijn gelukkig al veel voorbeelden binnen SaKS waarbij het eigenaarschap meer bij de leering wordt gelegd. Ook zijn we in gesprek met het voortgezet onderwijs om de uitgangspunten toch wat meer op elkaar af te stemmen.”

De samenleving van 2032

Igor weet zeker dat met het goed doorvoeren van deze aanpak de gewenste eindniveaus gehaald worden. “Ik vind het goed dat er op het ministerie weer wordt gesproken over onderwijs en hoe we onze kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op de samenleving van 2032. Het kan niet anders dan dat gemotiveerde leerlingen op hun eigen niveau een prestatie willen leveren!”

Toetsdruk

Wel zet hij zijn vraagtekens bij de ‘toetsdruk’ die door de overheid wordt uitgeoefend. Alsof je daarmee kwaliteit afdwingt of zichtbaarder maakt. “Het gaat mij veel meer om de pedagogische relatie tussen leerkracht en kind. Hoe zij samen binnen het onderwijsproces de wereld verkennen. Kinderen die vanuit hun eigenheid kunnen groeien, zijn blije leerlingen. Zo zie ik ze het liefst uitstromen bij SaKS.”

Deel dit artikel

Meer lezen? Misschien vind je dit ook interessant