10 januari 2019

We willen meer meesters voor de klas

O.a. een interview met: Pim Buwalda en Jos Meijer,
O.a. een interview met: Pim Buwalda en Jos Meijer

Is het eigenlijk niet vreemd? Dat er op basisscholen meestal lerarenteams van vrouwen zijn? “Ja, het is echt heel merkwaardig”, zegt Robert-Jan Kooiman. In 2015 was nog maar 13% van de leerkrachten in het basisonderwijs een man. Dat moest anders. Dat vonden wij niet alleen, maar ook ouders, leerkrachten en de politiek. Zo is het landelijke platform Meestert! ontstaan.

Gunnery’s

Alkmaar. De Ierse pub Gunnery’s aan het Verdronkenoord. Buiten is het koud, binnen is het warm. Achterin de kroeg staat een clubje mannen te borrelen. Het zijn meesters. “Hé man, goed je weer te zien. Schouderklop. AZ nog gezien? Biertje. Spaatje. Vette race man! Hè wat? Ja, met die drakenboot voor Meestert! Oh dat. Ja, was goed. Hoop publiciteit ook. Benieuwd wat eruit komt!”

Community bijeenkomsten

“Dit is waar het over gaat”, zegt Edwin Borger, tweede grondlegger van Meestert!. “We organiseren in acht verschillende regio’s community bijeenkomsten. Deze pub is dé ontmoetingsplek voor De Kop Meestert! – De community met meesters uit de kop van Noord-Holland. Hier kunnen ze op hun eigen “mannelijke” manier praten over het vak en plannen maken.”

Acties

De bittergarnituur komt op tafel. De meesters praten over de acties om meer mannen voor de klas te krijgen. Over het nieuwe initiatief: het mannelijk mentorschap. Dit willen ze samen met hogescholen uitrollen. Edwin: “Sowieso nodigen we bij deze bijeenkomsten ook vaak studenten uit. We praten met ze om ze te motiveren hun studie af te maken.” Dan bespreken de meesters hun ideeën om het imago van het beroep te verbeteren. Een promotievlog voor op social media. “Top idee, wanneer gaan we die opnemen?”

Motivatie

Robert-Jan: “Met dit soort bijeenkomsten hopen we het vak van meester sterker op de kaart zetten. Zo motiveren meesters elkaar om meester te blijven en zeker ook nieuwe studenten om meester te wórden. Ons ultieme doel is dat kinderen net zoveel les krijgen van een juf als van een meester. Samen met schoolbesturen als SaKS, Atrium en Surplus maakt Meestert! zich sterk om meer meesters voor de klas te krijgen én te houden.”

De bijeenkomst loopt ten einde. De meesters hebben veel uitgewisseld, elkaar geholpen en plannen gesmeed. Edwin: “Het was een zinvolle bijeenkomst. De Kop Meestert! krijgt steeds meer vorm.De volgende bijeenkomst staat alweer gepland.”

Wil je meer weten over Meestert! ? Meer informatie vind je op: www.meestert.nl

Lijkt het je ook leuk een keer een bijeenkomst bij te wonen? Meld je dan aan bij Edwin Borger op info@meestert.nl


Interview met: Pim Buwalda. Vakleerkracht bewegingsonderwijs de Burijn.

Waarom ben jij lid geworden van Meestert!?

Omdat in Nederland in het basisonderwijs de balans tussen meesters en juffen volledig zoek is. Om je een voorbeeld te geven: sinds deze week ben ik in een team van 25 leerkrachten de enige man. Een team met alleen vrouwen heeft een hele andere dynamiek. Voor mij is mijn lidmaatschap aan Meestert! een manier om hierin verandering te brengen.

Wat zijn je ervaringen met de bijeenkomsten van Meestert!?

Ik heb veel gesprekken gehad met pabo-studenten om te kijken waar ze in de opleiding tegenaan lopen. Mannelijke studenten haken op een bepaald punt in de studie vaak af, bijvoorbeeld tijdens de kleuterstage. Ze moeten dan meedraaien in een bepaald systeem. Dat kan benauwend werken.

Door ze te motiveren hoop ik ze verder te helpen. Ik zeg dan bijvoorbeeld dat je er je eigen draai aan kunt geven. Dat je als man kinderen hele andere waardevolle dingen meegeeft. Als man ben je een heel ander rolmodel. Eigenlijk vertel ik studenten vooral dat ze door moeten zetten, omdat we mannen als zij in het onderwijs keihard nodig hebben.

Wat ga je nu oppakken met Meestert!?

Het mannelijk mentorschap ontwikkelen. We willen stimuleren dat mannelijke stagiairs meer gekoppeld worden aan een mannelijke mentor. Dat is er nu nog niet. Samen met SaKS en de pabo’s ga ik hier - op deze avond om mee te beginnen! – hard aan werken.


Interview met: Jos Meijer. SaKS pouler, werkzaam op de Driemaster en de Vlindertuin.

Waarom ben jij lid geworden van Meestert!?

Ik zie een enorm scheve verdeling tussen meesters en juffen. Naar mijn idee moet het onderwijs veel meer “genderneutraal” worden. Weg van de “stereotypen” en kijken naar wat een kind nodig heeft. Een meester die musical les geeft kan een taboedoorbrekend voorbeeld zijn voor jongens die dit ook leuk vinden. Je bent toch een rolmodel. Alleen dan moeten die meesters er wél zijn.

Wat zijn je ervaringen met de bijeenkomsten van Meestert!?

Dit is mijn eerste bijeenkomst en het lijkt me leuk om een biertje te drinken met andere meesters en over het vak te praten.

Wat ga je binnenkort oppakken met Meestert!?

ICT is naar mijn mening een ondergeschoven kindje is in het basisonderwijs. Dat terwijl we met behulp van ICT de werkdruk in het onderwijs enorm kunnen verlagen. Aangezien ICT een mannenwereld is, zie ik daar veel mogelijkheden.

Want hoe zou het zijn als we mannen binnen de ICT proberen te enthousiasmeren voor het vak van meester? Ze aanzetten tot een carrièreswitch? Dat zijn bij uitstek mensen die belangrijke verbeteringen in ons vak kunnen doorvoeren! Mijn gedachten gaan uit naar dit soort ideeën. Volgens mij is daar bij Meestert! prima ruimte voor.

Deel dit artikel

Meer lezen? Misschien vind je dit ook interessant

Blijf op de hoogte

Onze ontdekkingstocht naar het onderwijs van de toekomst levert prachtige verhalen op.
Deze delen we via ons eigen online magazine.

Wil je de magazines periodiek in je mailbox ontvangen? Dat kan.

Uiteraard gaan we op een correcte wijze om met je persoonsgegevens. Hoe? Dat lees je in het privacy statement.