Voorzitter College van Bestuur gezocht

Wij zoeken een vooruitstrevende Voorzitter College van Bestuur die de SaKS-beweging voort kan zetten. En die begrijpt dat de toekomst van de wereld vandaag in de school zit.

Gezocht Voorzitter College van Bestuur

De SaKS beweging

Het DNA van SaKS wordt gevormd door de zogenaamde "SaKS-Beweging". Een beweging die een aantal jaren geleden is ingezet vanuit de sterke overtuiging dat het anders moet èn kan in het onderwijs. De ongrijpbaarheid van de toekomst bood een prachtige uitdaging om anders naar het onderwijs te kijken. Om weg te bewegen van een systeem dat kinderen langs dezelfde meetlat legt, om oude manier van denken los te laten en om met vallen en opstaan nieuwe paden te bewandelen. ‘Vertrekken vanuit niet-weten’, ‘vertrouwen en ruimte om te doen waar je vanuit je passie in gelooft’, ‘leren van fouten’ en ‘leren van elkaar’, zijn tijdens die SaKS-wandelingen cruciaal geweest (en zijn dat nog steeds!).

Dit is school


Worden wie je bent

“Worden wie je bent”, weten wat je waard bent, en van daaruit je eigen toekomst vormgeven vormt de kern van de SaKs-beweging. De beweging naar “worden wie je bent” verloopt langs drie richtsnoeren (eigenaarschap, talentontwikkeling en verbinding). De richtsnoeren geven focus, maar ook ruimte om in dialoog met in- en externe stakeholders een eigen vertaling op schoolniveau te maken. De ondersteuningsprocessen binnen SaKS zijn ook zo ingericht dat er ruimte is voor verschillende manieren van beweging. “Bijsturen” gebeurt vooral door aandacht en energie te richten op het versterken van wat goed werkt.

Strategische richtsnoeren

SaKS Overmorgen

De maatschappij van de toekomst vraagt om andere vaardigheden dan we nu op school leren. Dat wisten we al. Maar het gaat ook om andere uitdagingen. Thema’s zoals milieu, globalisering en samenwerken zijn bepalend voor hoe de wereld van onze kinderen eruit ziet.

Wij vinden daarom dat onderwijs veel meer over de dag van morgen moet gaan. En de dag daarna. Zo geven we onze kinderen de basis voor een gezonde en gelukkige toekomst. Niet alleen voor zichzelf maar juist ook voor de wereld waar ze in leven.

Onderwijs is geen thema in de maatschappij, onderwijs ís de maatschappij.


Het Weetstelsel van SaKS

(Persoonlijk) leiderschap is een speerpunt in de SakS-beweging en cruciaal om het onderwijs echt te veranderen. Met het inzetten en verbinden van ieders talenten vormt SaKS een krachtig collectief en lukt het steeds meer om waarde te creëren in ons onderwijs. Zo werken we inmiddels met een weetstelsel waarin niet controle, maar nieuwsgierigheid en leren van elkaar centraal staan en waarin ook de onderwijsinspectie zijn vertrouwen heeft uitgesproken. Medewerkers van SaKS worden meer en meer op hun talenten aangesproken, ervaren ruimte om te pionieren en doen dat ook volop. In de SaKS scholen zien we dat muren letterlijk en figuurlijk verdwijnen om het onderwijs anders te kunnen organiseren, persoonlijker en meer kindgericht te maken.

SaKS en de Onderwijsinspectie

Als je onderwijs wilt bieden dat echt bij het kind aansluit, moet je als school het lef hebben om traditionele paden te verlaten en nieuwe wegen in te slaan. Wat is dan mooier dan een Onderwijsinspectie die bereid is uit haar comfortzone te stappen en ons hiervoor waardeert? Met de maximale score op alle drie de beoordelingsstandaarden!

Solliciteren

Ben jij de voortzetter die we zoeken? Dan nodigen we je van harte uit om te solliciteren en onze beweging nog verder te brengen. Je kunt solliciteren op de site van onze partner

Solliciteren

SaKS Tijdlijn

Onze visie is voortvloeisel uit de talrijke dingen die we de afgelopen jaren hebben gedaan. Een deel daarvan kun je zien in onze tijdlijn.

Bekijk de tijdlijn
Deel deze pagina

Meer lezen? Misschien vind je dit ook interessant