Vier nieuwe zij-instromers vertellen

24 januari 2020

Afgelopen september zijn Daphne, Kris, Nathalie en Pauline begonnen als zij-instromer bij SaKS. Een mooie manier om de maatschappij de school in te halen: zij hebben andere kennis, kunnen anders kijken, zitten in andere netwerken en vertellen andere verhalen in de klas. Lees meer over hun achtergrond, hun keuze voor het onderwijs en ervaringen tot nu toe.

Daphne de Ruiter (34)

Erasmus | Groep 4 | 21 leerlingen

Hoe zag je carrière er tot afgelopen september uit?

“Poe, ik heb best veel gedaan. Ik ben kapper geweest, heb Voeding & Diëtetiek gestudeerd, werd daarna pedagogisch medewerker en groeide door naar manager van een buitenschoolse opvang en kinderdagverblijf. Dertien jaar geleden koos ik al eens voor de Pabo, wat ik toen niet afmaakte en bleef stiekem mijn hele carrière op zoek: het liefst wilde ik werken met groepen. Nu komt alles samen. Straks sta ik als leerkracht voor een groep en kan ik helpen om de wereld een beetje te veranderen met de leukste doelgroep die er is.”

Hoe kwam je erbij om te gaan zij-instromen?

“Mijn hele familie zit in het onderwijs en ik heb een tijdlang meegelopen met een leerkracht om voor te proeven. Het was al zo lang iets wat ik wilde, dus ik besloot me in het zij-instroomtraject te verdiepen. In eerste instantie zou ik de lessen aan de iPabo in Amsterdam moeten volgen, wat me te veel was. Gelukkig bleek het ook mogelijk om in Alkmaar te studeren. Dat doe ik nu. Het is pittig, maar zo leuk. Mijn focus ligt op het opfrissen van de vakinhoudelijke kant. Heel leerzaam en productief!“

“Vereerd dat ik mag zij-instromen”

Hoe bevalt het tot nu toe?

“De begeleiding bij SaKS is echt een lotje uit de loterij. Al vanaf het eerste gesprek had ik het gevoel dat ik hier welkom ben. Ik was toch een beetje bang dat ik als ‘snotaap die de boel wel even binnen twee jaar zou leren’ binnen zou komen. Gelukkig valt dat mee, is mijn team fijn en zijn er vanuit SaKS ook intervisiedagen met een coach, waar ik word gehoord en gezien. Bovendien vind ik het leuk dat de scholen binnen SaKS een vernieuwende visie op onderwijs hebben en de boel anders willen aanpakken. Dat past bij hoe ik in elkaar zit.”

Wat breng jij mee de klas in?

“Voordeel is dat ik ruime ervaring heb met groepen kinderen, dus orde houden lukt me aardig. Als manager heb ik geleerd dat je medewerkers (en dat geldt net zo voor kinderen) al vanaf het eerste moment moet boeien om ze ‘mee te krijgen’. Ieder kind is anders, dus creatief blijven is noodzakelijk. Dat vind ik superleuk en gaat bijna vanzelf. Maar, er is nog genoeg werk aan de winkel. Ik heb zin in om te leren. Kom maar op!”

Kris Appelman (30)

De Driemaster | Groep 6 | 32 leerlingen

Hoe zag je leven er tot afgelopen september uit?

“Jarenlang heb ik in de sales en marketing gewerkt. Naast mijn werk gaf ik basketbaltraining aan jonge teams. Ik merkte steeds vaker dat ik veel meer voldoening haalde uit werken met kinderen. Tijdens zo’n trainingsjaar groeide mijn teams niet alleen op sportgebied, maar ook op andere vlakken: hoe ga je met elkaar om, hoe deal je met winnen en verliezen? Het begon te kriebelen. Wat zou ik voor elkaar krijgen als ik een heel jaar voor een klas zou staan?”

En toen besloot je: ik ga zij-instromen

“Zij-instromen was voor mij de enige mogelijkheid om de overstap naar het onderwijs te maken: ik heb een mooi gezin, een hypotheek en ben flink gemotiveerd om me versneld te laten omscholen. Dat laatste heb je wel nodig als je in dit snelkookpantraject terechtkomt. Het is fantastisch én intensief. Je wordt in het diepe gegooid. Daar houd ik wel van.“

Hoe bevalt het bij SaKS?

“Toen ik bij SaKS op gesprek mocht komen, klikte het eigenlijk meteen goed. Ik krijg hier vrijheid en ruimte om mijn eigen pad te kiezen. Dat vind ik belangrijk. En met vijftien basisscholen biedt SaKS voldoende mogelijkheden om kennis te maken met verschillende vormen van onderwijs.”

“Zij-instromen is een snelkookpantraject. Fantastisch én intensief”

Hoe vind je het op De Driemaster?

“Te gek. Ik heb een gezellige klas, ik vind mijn collega’s leuk en het type onderwijs past bij me. Aan deze groep 6 met 32 leerlingen heb ik mijn handen vol, maar dat is ook precies de bedoeling. Het is trouwens niet zo dat ik alleen de bovenbouw wil lesgeven. Vanuit nieuwsgierigheid en enthousiasme sta ik overal voor open.”

Wat breng jij mee de klas in?

“Nu ben ik vooral nog bezig met leren, leren, leren. Onbewust merk ik dat ik het leuk (en bijna vanzelfsprekend) vind om speelse elementen in mijn lessen te verwerken. Komt denk ik door mijn basketbaltrainingen. Mijn saleservaring komt van pas tijdens rekenlessen en marketing is eigenlijk hetzelfde als verhalen vertellen. Handig!”

Nathalie Vermeulen (43)

Erasmus | Groep 6 | 30 leerlingen

Hoe zag je carrière er tot afgelopen september uit

“De afgelopen 24 jaar heb ik bij de Rabobank gewerkt, altijd in de zakelijke hoek. Als assistent-accountmanager ontwikkelde ik mijn coachende vaardigheden en leerde veel bij. Na de vele reorganisaties besloot ik in goed overleg dat de Rabobank voor mij de plek niet meer was. Het kostte me teveel energie. Ik wilde weer bouwen en ontwikkelen.”

Hoe kom je van een bank op een school terecht?

“Naast mijn baan bij de bank coach ik al jaren een hockeyteam. Ik zie die meiden zich daar ontwikkelen. Als individu, als vriendinnen, als sporters. Ook was ik veel te vinden op de school van mijn dochters. De dynamiek daar, de kinderen, de energie, ik vind het ontzettend leuk. Daar mocht ik een dag meelopen op een groep en werd enthousiast. Toen ben ik me gaan verdiepen in het werken in het onderwijs als zij-instromer.”

“Talentgericht onderwijs vind ik zo mooi. Je bent toch goed zoals je bent?”

Hoe bevalt het bij SaKS?

“Goed. Ik heb geen seconde spijt van mijn keuze. Dat de SaKS Academie bestaat, vind ik een enorm pluspunt. Het is fijn om ergens te werken waar anderen om je heen ook zien dat je nooit klaar bent met leren. Dat je juist als leerkracht moet blijven investeren in jezelf.”

“De dynamiek, de kinderen, de energie. Ik vind het ontzettend leuk!”

En? Hoe gaat het als juf Nathalie?

“Op de Erasmus is de sfeer goed en ik vind mijn klas heel leuk. De kinderen hebben allang geparkeerd dat ik ooit bij een bank heb gewerkt. Nu ben ik gewoon juf. Grappig vind ik dat. En mijn collega Nienke, die mij begeleidt, is echt een topper.”

Wat breng jij mee de klas in?

“Ik vind het belangrijk dat de nieuwe generatie leert om mee te bewegen in deze veranderende wereld. Dat probeer ik de kinderen mee te geven. Daarnaast vind ik het door mijn ervaring met klanten en collega’s niet eng meer om presentaties te geven of voor een klas te staan. Ook ben ik het gewend om zaken vast te leggen. De Wet financieel toezicht heeft me dat door de jaren heen geleerd. Verder ben ik vooral nog veel aan het leren, luisteren en meedenken.”

Pauline Houtenbos (33)

Het Kompas | Groep 6-7 | 21 leerlingen

Hoe zag je carrière er tot afgelopen september uit?

“Na de havo studeerde ik Small Business & Retail Management en Communicatiewetenschap. Daarna wist ik eigenlijk nog steeds niet wat ik kon en wilde. Ik ging als projectleider bij een marktonderzoeksbureau werken waar ik uiteindelijk met een burn-out vertrok. Daarna volgde ik een heel leuk coachingstraject en ontdekte dat onderwijs een van mijn talenten was. Ik ging aan de slag bij een non-profitorganisatie waarbij ik de schakel vormde tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Een hele leuke werkplek.”

Vanwaar jouw keuze voor het onderwijs?

“Tijdens die laatste functie kwam ik veel op scholen en ging ik steeds vaker zelf met leerlingen aan de slag. Ook in mijn omgeving zijn veel leerkrachten. Bijna een jaar geleden werd het onderwijsgevoel zo sterk dat ik me in de mogelijkheden ging verdiepen. Omdat je als zij-instromer meteen aan de slag kan en salaris verdient, heb ik daarvoor gekozen.”

Hoe bevalt het bij SaKS?

“Heel goed. Ooit zat ik zelf op een SaKS-basisschool, dus ik kende de organisatie al. Toen ik het kennismakingsgesprek had gevoerd, wist ik: als ik ga zij-instromen, dan wil ik dat heel graag doen bij SaKS. De begeleiding is fijn en er is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling.”

En? Hoe gaat het tot nu toe?

“Ik vind het erg leuk. Het voelt heel natuurlijk om op school rond te lopen. En het is pittig. Mijn begeleiders zeggen dat ik rust uitstraal, maar ik voel me soms overweldigd door alles wat er bij lesgeven komt kijken. Ik houd van structuur, maar niks is nog een automatisme. Wel vertrouw ik er inmiddels op dat het beter wordt. En de leerlingen, ja, daar word ik gewoon zo blij van. ‘Je hebt het goed gedaan, juf’, zei een kind tegen me na de eerste les. Ook heb ik zelfgemaakte oorbellen en een heus portret gekregen. Dat maak je toch niet mee op kantoor?”

Wat breng jij mee de klas in?

“Door mijn persoonlijke traject vind ik het zo belangrijk om te kijken naar wat kinderen al kunnen. Talentgericht onderwijs gaat ervan uit dat je goed bent zoals je bent. Dat probeer ik de kinderen mee te geven. Verder merk ik in het team dat ik degene ben die weet hoe het kopieerapparaat werkt en dat ik soms een frisse blik kan werpen op (computer)systemen. Ook mengde ik me laatst subtiel in een discussie over budgetten voor bedrijfsbezoeken: die heb je helemaal niet nodig. Bedrijven staan te springen om hun deuren te openen voor jong talent.”