Matthieu Wiegmanschool respecteert keuze ouders tegen doorstroomtoets
Op de Matthieu Wiegmanschool in Bergen, onderdeel van SaKS, maken enkele kinderen dit schooljaar de doorstroomtoets niet. Hun ouders hebben bij de school aangegeven dat ze niet willen dat hun kind de toets maakt. SaKS begrijpt en deelt de visie van de ouders op de doorstroomtoets. De toets wordt wel aan alle kinderen aangeboden.
Leve Het Onderwijs
Dit initiatief is ontstaan vanuit Leve Het Onderwijs, een beweging van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Twee jaar geleden begon Leve Het Onderwijs met een traject om te stoppen met de verplichte doorstroomtoets. SaKS is aangesloten bij dit traject. Het liefst ziet Leve Het Onderwijs dat de doorstroomtoets helemaal afgeschaft wordt, maar scholen zijn nog verplicht om deze af te nemen.
Volgsysteem en vakmanschap goede basis voor schooladvies
Tijdens een recente informatieavond op de Matthieu Wiegmanschool bleek dat enkele ouders ervoor kiezen om hun kind de toets niet te laten maken. Dankzij een goed volgsysteem en het vakmanschap van het team kan de school een goed onderbouwd schooladvies geven zonder de toets. Daarom heeft SaKS besloten om – in ieder geval dit schooljaar – op de Matthieu Wiegmanschool de keuze van de ouders te respecteren.
Doorstroomtoets geen goed beeld van een kind
Bij SaKS geloven we in onderwijs dat zich richt op de volledige ontwikkeling van het kind. Dit staat haaks op de doorstroomtoets, want deze is gericht op slechts een smal stuk van de cognitieve vaardigheden, terwijl een kind zich op veel meer vlakken ontwikkelt.
Daarnaast biedt de uitslag van de toets geen betrouwbaar resultaat voor het schooladvies, want deze sorteert op gemiddelden. Het doel van de doorstroomtoets is sorteren op de uitstroomniveaus van het Voortgezet Onderwijs. De gemiddelde prestatie op begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen wordt gebruikt om kinderen in te delen voor vervolgonderwijs. De grenzen tussen de verschillende niveaus zijn afhankelijk van de gemiddelde prestatie van de groep, in plaats van wat een leerling moet kennen en kunnen voor het vervolgonderwijs. Met als gevolg dat veel kinderen op een onterecht niveau worden ingedeeld. Dat heeft weer grote gevolgen voor de toekomst en het zelfbeeld van deze kinderen.
Kinderen echt zien
Met deze stap hopen we andere scholen en de overheid te inspireren om kritisch te kijken naar de rol van de doorstroomtoets. SaKS blijft zich inzetten om kinderen echt te zien en begrijpen, zodat we goed, passend en betekenisvol onderwijs voor ze kunnen organiseren.
