“Mijn kind wordt niet bepaald door één toets”
Op de Matthieu Wiegmanschool kunnen ouders dit schooljaar ervoor kiezen om af te zien van de doorstroomtoets. Onder andere Lotte en Puk uit groep 8 maken de toets niet. Menno Zwart, vader van Lotte – en Mirjam den Braven, moeder van Puk – vertellen waarom.
Waarom hebben jullie deze keuze gemaakt?
Menno: “Lotte wil graag naar Vonk en met dieren werken. Dit sluit perfect aan bij haar voorlopige schooladvies. De school heeft haar ontwikkeling altijd goed gevolgd en komt met een advies dat echt bij haar past. Als ouders vertrouwen wij daarop en zien niet in hoe deze toets daar nog iets aan zou toevoegen. Lotte ziet er bovendien tegenop, en ik wil haar niet blootstellen aan een onnodige test, alleen omdat de overheid dat verplicht stelt.”
Mirjam: “Puk zit nu drie jaar op de Matthieu Wiegmanschool. Vanaf het begin hebben ze haar écht gezien. In de gesprekken met haar coaches merkten we steeds weer hoe belangrijk het voor hen was om haar goed te leren kennen. Ze keken niet alleen naar haar resultaten, maar ook naar de weg die ze heeft afgelegd om daar te komen.
Door deze open gesprekken en het wederzijdse vertrouwen is een compleet beeld ontstaan van hoe Puk zich ontwikkelt en wat zij nodig heeft om te leren op een manier die bij haar past. Het advies dat de school heeft gegeven, is gebaseerd op een breed perspectief—veel meer dan alleen rekenen, spelling en begrijpend lezen.
Ik geloof niet in een toets die vooral draait om scores en prestatiedruk, waarbij een hoge uitslag een doel op zich wordt – voor zowel het kind als de school. Ik geloof in het zichtbaar maken van de werkelijke ontwikkeling van een kind. En dát is precies wat ze bij de Matthieu Wiegmanschool doen.”

En hoe staan Lotte en Puk er zelf in?
Menno: “Lotte wil de toets echt niet maken, ze krijgt er stress van. Ze heeft ons zelfs gevraagd of we alsjeblieft willen regelen dat ze hem niet hoeft te doen. Dit is op deze school nu mogelijk. Hoe bijzonder is dat!”
Mirjam: “Puk is erg opgelucht dat ze de toets niet hoeft te maken. Toetsen die op deze manier worden afgenomen, kosten haar enorm veel energie en zorgen voor veel stress. Ze slaapt er slecht van, wat haar prikkelbaar maakt en invloed heeft op haar functioneren.”

Wat vinden jullie ervan dat de Matthieu Wiegmanschool jullie deze keuze geeft?
Menno: “Ik vind het ontzettend goed en passend in deze situatie. Het is moedig dat de school een duidelijk standpunt inneemt tegen deze verplichte toets en opkomt voor wat goed is voor de kinderen. Tegelijkertijd bieden ze ouders de vrijheid om zelf te kiezen, wat ik heel waardevol vind. Er zijn immers ook ouders die het wél belangrijk vinden om de toets te laten maken. Door het op deze manier aan te pakken, laat de school zien dat ze staan voor goed beleid, zonder voorbij te gaan aan de individuele wensen van ouders. Dat siert ze.”
Mirjam: “Daar ben ik het mee eens. Ik vind het een krachtige en moedige keuze van de Matthieu Wiegmanschool. Dit is precies hoe zij hun onderwijs vormgeven: met aandacht voor het individu en ruimte voor ieders eigen pad, waar dat mogelijk is. Het toont respect voor zowel de kinderen als de ouders.”
Marlies Pepping, directeur Matthieu Wiegmanschool:
“Ik ben ongelooflijk trots op onze kinderen, de betrokken ouders en het team. Ons verhaal klopt: we doen wat het beste is voor het kind. De wetenschap, praktijkonderzoek én onze eigen ervaringen laten zien dat de doorstroomtoets daar niet aan bijdraagt. Het verhaal van deze dappere ouders bevestigt dat we met elkaar beter zicht hebben op wat het beste past bij de kinderen. Samen zetten we een stap in de goede richting.”
Met deze stap hoopt SaKS andere scholen en de overheid te inspireren om kritisch te kijken naar de rol van de doorstroomtoets. SaKS blijft zich inzetten om kinderen echt te zien en begrijpen, zodat we goed, passend en betekenisvol onderwijs voor ze kunnen organiseren.