Ontdek het SaKS Weetstelsel. Dit wendbare en heldere raamwerk geeft inzicht in wat we doen en op welke wijze we dat laten zien. Het ondersteunt de onderwijskwaliteit en geeft handvatten bij het verdelen van strategische middelen.
Krachtig fundament
Aan de basis van het Weetstelsel staat de sturingsfilosofie van SaKS. We erkennen dat leren persoonlijk en veelzijdig is en dat een cijfer nooit een volledig beeld geeft van wat een kind kan en leert. Daarom richten we ons op een cultuur die onze onderwijskwaliteit en persoonlijk leiderschap waarborgt. Deze cultuur stimuleert de ontwikkeling van beter onderwijs, houdt vertrouwen en controle in balans en biedt ruimte voor maatwerk
per school.
De Richtsnoeren
Onze richtsnoeren zijn: Bewegen naar eigenaarschap, Stimuleren van talenten, Samenwerken en verbinden, Ontdekken van jouw bijdrage aan de wereld. Ze helpen ons nieuwe wegen naar goed onderwijs te ontdekken en onze kindbeloftes waar te maken.
Hoe laten we dat zien? Strategische visie.
Governance-driehoek
De governance-driehoek bestaat uit College van Bestuur (CvB), de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de Raad van Toezicht (RvT). De driehoek ziet toe op de koers en ondersteunt de organisatie.
Hoe laten we dat zien? Overleggen tussen CvB, GMR en RvT. Notulen van overleggen.
Collectief Leiderschap
Directeuren en het College van Bestuur vormen samen het collectief leiderschap van SaKS. Zij vertalen de visie naar de praktijk en hebben een voorbeeldfunctie in ontwikkeling, reflectie en inspiratie. Door kennisdeling stimuleren zij
gezamenlijk leren en dragen zij de verantwoordelijkheid
voor onderwijskwaliteit en -ontwikkeling binnen hun scholen.
Hoe laten we dat zien? Trimesterrapportage. Sturingsfilosofie. Zelfevaluatie. Directieberaad. SaKS statuten. Toezichtsvisie. Jaarverslagen.
SaKS plein
Het SaKS plein is de centrale plek binnen de organisatie waar fysieke ontmoeting en samenwerking plaatsvinden. Hier zijn de onderdelen Bedrijfsvoering, Mens & Organisatie, Onderwijs & Ontwikkeling en het College van Bestuur gehuisvest. Het SaKS Plein biedt onder andere ondersteuning, advies en communicatie op het gebied van huisvesting, ICT, financiën, personeelszaken, coaching, training en professionalisering.
Hoe laten we dat zien? Kantooroverleg SaKS plein. SaKS Plein Jaarwijzer.
Bedrijfsvoering
Onderdeel Bedrijfsvoering zorgt voor een goed georganiseerde organisatie en voor het beschikbaar stellen en de effectieve inzet van middelen zoals ICT, huisvesting en financiële planning. Bedrijfsvoering speelt in op wat nu nodig is, met ruimte voor flexibiliteit in de toekomst. Dit ondersteunt het realiseren van de verrijkte visie.
Hoe laten we dat zien? Jaarrekening. Jaarverslag. Begroting. Budgetschets. Trimesterrapportage.
Mens & Organisatie
Mens en Organisatie faciliteert het werken vanuit intrinsieke motivatie en zorgt ervoor dat we de mensen in huis hebben om onze organisatievisie te realiseren. We geven ruimte zodat mensen kunnen ‘worden wie ze zijn’, zich kunnen blijven ontwikkelen en kunnen werken vanuit hun drijfveren/talenten. Werkplezier en (persoonlijk) leiderschap staan hierbij centraal. Mens & Organisatie
speelt in op veranderingen en creëert ruimte voor het anders vormgeven van de organisatie en het werken met nieuwe rollen.
Hoe laten we dat zien? Strategisch personeelsbeleid, RI&E,
Kwaliteitskaarten, SaKS Academie en SaKS FIT.
Schoolportret
Het schoolportret is een waardevol middel voor zelfevaluatie tijdens schoolbezoeken. Het biedt ruimte om in gelijkwaardigheid en vertrouwen denkbeelden uit te wisselen. Daarnaast helpt het bij het ophalen van feedback. Het schoolportret geeft onze scholen inzicht in hun ontwikkeling en onderwijskwaliteit en geeft een goed beeld van waar de ontwikkelkansen liggen.
Hoe laten we dat zien? Handreiking schoolportret. Trimesterrapportage. Jaarplan. Ontwikkelgesprek met bestuurder. Toekomstraad. Directieberaad.
Zicht op kindontwikkeling
Bij SaKS willen we écht weten hoe het met kinderen gaat. Daarom ontwikkelen we het Kindweetstelsel, dat de brede ontwikkeling in kaart brengt. Zo krijgen we een breder inzicht in wat een kind kan en in wat het nodig heeft om verder te groeien.
Hoe laten we dat zien? Ouder-kindgesprekken. Zelfevaluatie basisondersteuning. Leerlingvolgsysteem. Toekomstraad
Wendbaarheid
Wendbaarheid is belangrijk om mee te bewegen met een
veranderende wereld. SaKS stimuleert een flexibele organisatiecultuur waarin medewerkers en kinderen zich volop ontwikkelen.
Door gezamenlijke verantwoordelijkheid en een slimme rolverdeling zorgen we voor continuïteit en innovatie. Zo blijven we onze beloftes aan kinderen trouw en creëren we een inspirerende, dynamische leeromgeving.
Hoe laten we dat zien? Strategisch personeelsbeleid. Notitie wendbaarheid. Wendbaar plan (schoolspecifiek).
Leeromgeving binnen en buiten
Bij SaKS creëren we inspirerende en duurzame leeromgevingen
die verder reiken dan de onderwijsruimte. Onze scholen werken samen met ouders en met sportverenigingen, bedrijven en culturele instellingen in de buurt. Zo verbinden we onderwijs met de wijk en de wereld om ons heen, stimuleren we eigenaarschap en een optimale ontwikkeling.
Hoe laten we dat zien? Huisvestingsbeleid. Schoolplannen. Talentcirkel.
Blijven ontwikkelen
Het Weetstelsel geeft scholen ruimte om kwaliteitszorg op hun eigen manier vorm te geven. Tegelijkertijd voorziet het in een gemeenschappelijke taal om over onderwijsontwikkeling in gesprek te blijven. We geloven dat de mooiste resultaten ontstaan wanneer professionals intrinsiek gemotiveerd zijn. Door eigenaarschap te nemen over hun ontwikkeling en die van hun leerlingen, creëren zij een leeromgeving waarin groei, betrokkenheid en vernieuwing centraal staan. Dit vraagt om vertrouwen, dialoog en een gedeelde ambitie om ons onderwijs steeds verder te verrijken.
Beloftes aan de kinderen van SaKS
De kindbeloftes vormen, samen met onze visie en richtsnoeren, de basis van het onderwijs bij SaKS. Ze helpen ons scherp te houden hoe we onze visie in de praktijk brengen, zodat we onze ambities waarmaken.
Hoe laten we dat zien? Strategische visie. Jaarplannen. Schoolplannen. Trimesterrapportages. Jaarwijzer.
De stem van de kinderen
SaKS werkt vóór kinderen, daarom is hun mening onmisbaar. De Toekomstraad, waarin twee kinderen van elke SaKS school zitten, bewaakt onze kindbeloftes en houdt ons een eerlijke spiegel voor. De schoolleiding koppelt de bevindingen terug naar hun teams en formuleert doelen voor het eigen jaarplan.
Hoe laten we dat zien? Toekomstraad. Jaarplan.
Jaarwijzer thema’s
De strategische visie van SaKS vertalen we jaarlijks in een jaarwijzer, waarin de focus voor dat jaar wordt bepaald. Binnen vijf thema’s – Onderwijsinhoudelijk, Vakmanschap & Professionalisering, Inclusie, Samenwerken en Schoolportret – werken we gericht aan concrete doelen. Hiermee borgen we de ontwikkeling van onze organisatie, onderwijskwaliteit en professionalisering.
Hoe laten we dat zien? Jaarwijzer. Trimesterrapportage. SaKS Academie. Werkgroepen.
Onderwijsontwikkeling
Onderwijsontwikkeling bij SaKS richt zich op continue verbetering, met ondersteuning, coaching en advies voor scholen, teams en professionals. De SaKS Academie is het centrale platform voor kennisdeling en professionalisering. Onderwijsontwikkeling inspireert en daagt medewerkers uit om hun vakmanschap te versterken en strategische doelen te realiseren, zodat ons onderwijs steeds beter wordt.
Hoe laten we dat zien? Schooloverzicht. SaKS wijzer op S@m. Zelfevaluaties. Trimesterrapportage.
Communicatie
Communicatie binnen SaKS versterkt verbinding en ondersteunt scholen bij bovenschoolse communicatie.
We brengen verhalen en ambities actief naar buiten en bieden concrete middelen om beloftes waar te maken.
Alles is direct te herleiden naar de kindbeloftes. We spelen proactief in op behoeften, adviseren, creëren synergie en respecteren de unieke identiteit van elke school.
Hoe laten we dat zien?
Communicatiekalender. SaKS wijzer.
Professionalisering
Binnen SaKS is professionalisering een continu en dynamisch proces. Leren gebeurt in trainingen, tijdens studiedagen en in de praktijk.
We stimuleren groei door coaching, intervisie en on-the-job begeleiding, afgestemd op wat teams en medewerkers écht nodig hebben. We creëren ruimte voor vakleerkrachten,
leergemeenschappen en werkgroepen waarin kennis, expertise en talent samenkomen.
Hoe laten we dat zien? Team DNA. Trimesterrapportages. Jaarwijzer. Leerplatform.
Persoonlijk leiderschap
Bij SaKS stimuleren we alle medewerkers om regie te nemen over hun groei en ontwikkeling. Dit vraagt bewustwording, zelfreflectie en een inspirerende werkomgeving. SaKS ondersteunt dit met bovenschoolse coaches, Expeditie Leiderschap en ontwikkelinstrumenten.
Hoe laten we dat zien? Strategisch personeelsbeleid. Jaarverslag. SaKS Academie. Sturingsfilosofie.
Wetenschappelijke onderbouwing
We doen niet zomaar wat. We verzamelen wetenschappelijke inzichten en vertalen deze kennis naar de werkvloer. Team O&O onderzoekt, ontwikkelt en ondersteunt scholen bij het toepassen van effectieve onderwijsmethoden. Zo maken we bewuste keuzes die bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen en onze impact verder vergroten.
Hoe laten we dat zien? SaKS publicaties op S@m. Schoolplannen. Theoretische onderbouwingen.
Samenwerking en verbinding
Het Weetstelsel stimuleert een cultuur waarin reflectie, samenwerking en voortdurende verbetering leidend zijn. Het is een levend instrument dat met ons meebeweegt en ons helpt onderwijs te realiseren dat zowel nu als in de toekomst bijdraagt aan de brede ontwikkeling van kinderen. Zo tillen we onze onderwijskwaliteit naar een hoger niveau en dragen we actief bij aan een veerkrachtige en betekenisvolle samenleving.
Ouderbetrokkenheid
Ouders zijn onmisbare partners in de ontwikkeling van kinderen.
Samen creëren we een rijke leeromgeving waarin kinderen groeien. We zoeken actief de dialoog via visieavonden,
informatiebijeenkomsten en themasessies. Ouders hebben
een stem in ons onderwijs. Door samenwerking, themabijeenkomsten en strategische gesprekken bouwen we aan een toekomstgericht onderwijssysteem waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Hoe laten we dat zien? Trimesterrapportage. Strategische visie. Werkgroep ouderbetrokkenheid. Oudertevredenheidsenquête en dialoog. GMR MR.
Partnerschap
SaKS zoekt actief verbinding met elkaar en de wereld om hen heen. We werken samen met kinderen, medewerkers, ouders en onderwijspartners om ons onderwijs te versterken en onze ambities aan te scherpen. SaKS neemt hierin een voortrekkersrol en initieert werkgroepen en platforms, waardoor we blijven leren, ontwikkelen en vernieuwen. Daar zijn we trots op.
Hoe laten we dat zien? Werkgroep Samenwerking. Trimesterrapportage. Samenwerkingsverband. Actieve deelname aan netwerken en samenwerkingsverbanden.
Pionieren
Pioniers zien kansen, experimenteren en bouwen bruggen naar de toekomst. We moedigen experimenteren aan en
stimuleren innovatieve ideeën van alle medewerkers. We bieden hiervoor ruimte via de pionierspot en via de impactexpeditie. Voorwaarde is dat opgedane inzichten en bevindingen gedeeld worden met alle SaKS medewerkers, zodat innovatie en vernieuwing breed gedragen worden.
Hoe laten we dat zien? Trimesterrapportage. S@m.
Samen Opleiden
SaKS investeert in de toekomst van het onderwijs door aanstaande en startende leraren een inspirerende leeromgeving
te bieden. In samenwerking met iPabo, InHolland en opleidingsnetwerken verbinden we werkplekleren en professionalisering. Schoolopleiders begeleiden stagiairs intensief, zodat
nieuwe leraren met vertrouwen en vakmanschap hun carrière starten.
Hoe laten we dat zien? Trimesterrapportage. Jaarverslag.
Rol van intern bovenschools opleider. Beleid Samen Opleiden.
SaKS Intranet (S@m)
SaKS is een bruisende community waarin scholen en medewerkers samen groeien. Met S@m brengen we collega’s dichter bij elkaar, stimuleren we samenwerking en delen we kennis. Dit platform is dé plek waar ontmoetingen ontstaan, ideeën samenkomen en inspiratie gedeeld wordt. Zo zorgen we ervoor dat iedereen binnen SaKS – en waar nodig externe partners – altijd verbonden is en samen werkt aan toekomstgericht onderwijs.
Hoe laten we dat zien? Onboardingtraject. Sturingsfilosofie. SaKS intranet.
Schoolbezoeken
Jaarlijks maakt de bestuurder een rondgang langs de scholen van SaKS. Zo’n schoolbezoek heeft een informeel karakter waarbij ontmoeting en verbinding met de praktijk van alledag centraal staan. De schooldirecteur bepaalt de agenda, wat maatwerk faciliteert. Eens in de twee jaar sluit de juniorbestuurder aan, om samen de dagelijkse onderwijswerkelijkheid te ervaren en vorm te geven.
Hoe laten we dat zien? Managementrapportages op S@m.
Verhalen van SaKS
SaKS laat zien wat er gebeurt binnen onze scholen en deelt inspirerende verhalen. Door onze verhalen actief te vertellen, creëren we samenwerking en verbinding. We geven inzicht in onze visie en laten trots zien hoe deze tot leven komt. Via website, social media en online magazines belichten
we de mooie ontwikkelingen en successen, om de beweging vooruit te brengen en anderen te inspireren.
Hoe laten we dat zien? Communicatiejaarkalender.
Communicatiemiddelen en -kanalen. Online magazines.
Worden wie je bent
Dat is de missie van SaKS. Het geldt voor leerlingen én collega’s. Bij SaKS geven we jou de ruimte, inspireren we je én dagen we je uit om jezelf te ontdekken en te ontwikkelen.
Op onze scholen willen we kinderen echt zien en begrijpen. Zodat we goed, passend en betekenisvol onderwijs voor ze organiseren.
Geloof jij hier ook in? Kom bij ons werken!
