De Toekomstraad bijt zich vast in grote vraagstukken als klimaatverandering, duurzaamheid, ongelijkheid, gezondheid en technologische ontwikkelingen. Dit keer deden zij dit op de plek waar beslissingen worden genomen die effect hebben op hun eigen toekomst. Tijd voor een goed gesprek dus, want hoe wil de Toekomstraad Alkmaar later besturen en hoe zien zij hun rol hierin? Die vrijdag ontdekten de dertig leerlingen waar zij de mogelijkheid zien om de toekomst samen anders in te richten.
Maak kennis met de SaKS Toekomstraad: een verzameling van 30 midden- en bovenbouw leerlingen van alle SaKS scholen.
Zij vertegenwoordigen ieder hun eigen basisschool en zetten zich in voor het onderwijs van morgen en overmorgen. Tijdens de bijeenkomsten krijgen ze de mogelijkheid om te delen wat het onderwijs nodig heeft, waar ze zich zorgen over maken of juist heel blij van worden. Onderwerpen als duurzaamheid, natuur, energie en huisvesting komen allemaal aan bod. In oktober kwamen zij voor het eerst bij elkaar, gedurende het schooljaar worden verschillende bijeenkomsten gepland.
Om aan korte termijn denken te ontsnappen is contact gelegd met Tatsuyoshi Saijo uit Japan. Als econoom heeft hij een model vormgegeven om gemeenschappelijke besluitvorming mogelijk te maken met het oog op de verre toekomst: Future design. De Toekomstraad is wereldwijd de eerste groep met kinderen die werkt met dit model. Tatsuyoshi is daarom vanuit Japan in contact met SaKS. Het model vergroot de mogelijkheid van het indenken en ervaren van een verre toekomst. Zo werd er eerder door de leerlingen advies gegeven vanuit de fictieve wereld van 2072 aan het onderwijs van nu.
Onze ontdekkingstocht naar het onderwijs van de toekomst levert prachtige verhalen op.
Deze delen we via ons eigen online magazine.
Wil je de magazines periodiek in je mailbox ontvangen? Dat kan.