Met de SaKS-ontspantas bij de hand begonnen de drie digitale studiedagen: SamenKanSen zoeken en delen. Michael Bunink en Igor Verettas presenteerden live vanuit een studio in Alkmaar, terwijl ruim 200 SaKS-medewerkers videobellend met elkaar in gesprek gingen over deze bijzondere tijd, in beweging kwamen en kansen. zochten en deelden. “Nieuwe ideeën voor morgen opgedaan” en “samen kijken naar mogelijkheden”, waren mooie opbrengsten.
Tussendoor kwamen post-its, mandarijnen en de energieke SaKS-fit-challenge voorbij. Tot slot lag Igor languit in de Flow te lezen en besloten veel collega’s van verschillende scholen contact met elkaar te houden.
“Het waren memorabele dagen”, vertelt Michael. “Vanuit de studio zagen we hoe collega’s met briljante ideeën tot nieuwe inzichten kwamen, de tijd benutten om in rust met hun team te overleggen of dansjes deden tijdens de SaKS-fit-challenge. Natuurlijk doe je dit nog liever live, maar binnen de mogelijkheden die we hadden, was dit super. Veel dank aan Ed Folmer, die alles technisch - met het zweet op de rug - mogelijk heeft gemaakt.”
“In deze tijden moeten we een goede balans vinden tussen inspanning en ontspanning”, gaat Michael verder. “Een rustmoment was nodig, om vanuit daar na te denken over verschillende scenario’s waar we op school in deze tijd mee te maken kunnen krijgen. Oplossingen delen en naar mogelijkheden en kansen kijken, om samen wendbaar te blijven in een veranderende wereld.”
“Ook introduceerden we de SaKS-ontspantas: een collectors item zo bleek. Daarin zaten bijvoorbeeld een energy scan, een Flow Magazine, een mandarijn en chocolaatjes. Zodra medewerkers zoomend de studiedag in kwamen, plaatsen we vrijwel direct twee collega’s at random bij elkaar in een break-out-room en nodigden ze uit om met elkaar in gesprek te gaan. Vraag elkaars nummer en wandel een half uur, of blijf videobellen en denk na over wat je de afgelopen tijd energie heeft gekost, heeft opgeleverd en wat je hebt geleerd. Superleuk!”
“Daarna kwam iedereen weer samen en bespraken we vier scenario’s: wel of geen onderwijs op afstand en voldoende of juist onvoldoende mensen. Scholen gingen los van elkaar een break-out-room in om na te denken over gevolgen, kansen en mogelijkheden van die vier situaties”, legt Michael uit. “Op een digitaal flipboard kon iedereen met post-its aan de gang en kwamen we tot een rijk palet aan oplossingen voor de verschillende scenario’s:”
Tussen het scenariodenken door was het tijd voor de SaKS-fit challenge, georganiseerd door Julien Pieterse van Vitalics: “Na een korte uitleg over de batterijen (fysiek, mentaal, emotioneel en zingeving), heb ik online oefeningen gedaan met de SaKS-medewerkers, gericht op cardio, houding en ontspanning. Geweldig dat iedereen vanachter hun beeldscherm zo actief mee deed!”
Michael: “Vitaliteit is belangrijk, dus daar willen we met SaKS-fit de komende tijd meer op inzetten. Ook denk ik dat scholen en teams echt iets aan elkaars ideeën hebben gehad en ik hoop dat de ‘dates’ die sommige collega’s hebben gepland, vaker voor gaan komen. Samen hebben we alle antwoorden. Want die uitwisseling van ervaringen, daar doen we het voor!”
Meer weten over de kansen en mogelijkheden die de 14 SaKS-scholen hebben ontdekt? Bekijk de opbrengsten hieronder of download hier het bestand:
Onze ontdekkingstocht naar het onderwijs van de toekomst levert prachtige verhalen op.
Deze delen we via ons eigen online magazine.
Wil je de magazines periodiek in je mailbox ontvangen? Dat kan.