Over ons
Wij zijn SaKS, vijftien basisscholen in Alkmaar en Bergen. Op onze scholen zijn we nieuwsgierig naar ieder kind en elk talent. Schoolteams zetten zich met hart en ziel in om kinderen te helpen hun talent(en) te ontwikkelen en om leerlingen met plezier naar school te laten gaan. Zodat ze zelfbewust en vol zelfvertrouwen in de wereld staan. Bij SaKS kun je worden wie je bent.
SaKS plein
Op het bestuurskantoor, het SaKS plein, werken we samen om onze scholen en het bestuur zo goed mogelijk te ondersteunen. Op ons plein vind je medewerkers gespecialiseerd in onder andere ICT, HR, financiën, huisvesting, communicatie en natuurlijk onderwijskwaliteit.
Bestuur
Het College van Bestuur van SaKS wordt gevormd door Anne Bruggeman. Anne staat voor de sturingsfilosofie van SaKS. Worden wie je bent. Samen zorgen dat kinderen vertrouwen krijgen in hun eigen vermogen om te kiezen, hun talenten te verkennen en samen te werken. Zodat ze hun mouwen opstropen en vol enthousiasme, optimisme en energie van betekenis zijn.
Ook is Anne vanuit SaKS aangesloten bij de beweging Leve het onderwijs! waar schoolbestuurders vanuit het hele land samenkomen. Want Anne realiseert zich dat de mooie ideeën en plannen van SaKS alleen volledig tot uiting kunnen komen als er stevige verbindingen liggen. Zowel landelijk als in de regio.
Anne wordt bijgestaan door het SaKS plein en het directeurencollectief. Maar ook de Raad van Toezicht en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad zijn belangrijke sparringpartners voor haar. En de Toekomstraad niet te vergeten!

Raad van Toezicht
Bij SaKS werken we volgens het raad-van-toezicht-model. De Raad van Toezicht (RvT) houdt zelfstandig en onafhankelijk toezicht op het beleid van het bestuur en de algemene gang van zaken bij SaKS en staat het bestuur met raad terzijde. De RvT is de werkgever van het bestuur.
In onze RvT:
– Margret de Blanken (voorzitter)
– Tim Klein
– Inge Hettinga
– Frithjof van Rems
Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad
In de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) zitten ouders en medewerkers van SaKS scholen. Samen behartigen ze de belangen van alle SaKS scholen. De GMR werkt nauw samen met het College van Bestuur.
Binnen de GMR vallen de volgende werkgroepen:
– Onderwijs, kwaliteitszorg en ICT
– Reorganisatie, Innovatie en Identiteit
– Financiën en marketing
– HRM
In het dagelijks bestuur van onze GMR:
– Sabine Roodzant (voorzitter)
– Martijn Voorhout (secretaris)
Meer weten over de GMR?
Neem gerust contact op via gmr@saks.nl

Jaarverslagen
Benieuwd naar het reilen en zeilen van SaKS? De ontwikkelingen, het beleid maar ook SaKS in cijfers. Je leest het terug in onze jaarverslagen.
Een klacht? We luisteren graag
We vinden het belangrijk dat iedereen zich gehoord en veilig voelt. Heb je een klacht of zit je ergens mee? Laat het ons weten. We nemen je serieus en zoeken samen naar een oplossing. Hieronder lees je stap voor stap wat je kunt doen.
Stap 1: Bespreek het op school
Veel klachten kunnen direct op school worden opgelost.
- Praat eerst met de betrokkene (bijv. de leerkracht of intern begeleider).
- Weet je niet goed bij wie je moet zijn? De interne contactpersoon van je school helpt je op weg. Deze persoon vind je op de website van je school.
- Kom je er samen niet uit? Neem dan contact op met de schoolleider/directeur.
De school zoekt uit wat er aan de hand is, voert gesprekken en houdt je op de hoogte. Samen proberen we een oplossing te vinden.
Stap 2: Formele klacht indienen bij het bestuur
Is je klacht op school niet opgelost? Dan kun je een formele klacht indienen bij het bestuur via het klachtenformulier.
Daarin geef je aan:
- Wat de klacht is
- Welke stappen je al hebt ondernomen
- Wat jouw gewenste oplossing is
Als je jouw naam en contactgegevens hebt ingevuld (het kan ook anoniem) krijg je een ontvangstbevestiging. Binnen tien werkdagen neemt een medewerker van het bestuur contact met je op. We luisteren naar alle betrokkenen en zoeken een zorgvuldige oplossing.
Stap 3: Naar de externe vertrouwenspersoon of klachtencommissie
Als je klacht heel gevoelig is, of je komt er met het bestuur niet uit, dan kun je contact opnemen met onze externe vertrouwenspersoon:
- Mevrouw I. van Harlingen
- vanharlingen@devertrouwenspersoon.nl
- 088 1119910
Lukt het dan nog niet? Dan kun je je klacht voorleggen aan de onafhankelijke klachtencommissie van GCBO (Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs): www.gcbo.nl
Let op: Anonieme klachten kunnen we alleen als signaal registreren, tenzij we via de vertrouwenspersoon contact kunnen houden.
Meer weten?
Lees via de buttons hieronder ons stappenplan bij een klachtmelding of de volledige klachtenregeling.
Veiliger met Privacy
Een veilige leer- en werkomgeving voor leerlingen én medewerkers vinden wij ontzettend belangrijk.
Lees hier meer over hoe SaKS met privacy omgaat.